Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Vanda coerulea m. fl.

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Vanda coerulea m. fl.

Indlæg af Egon K P » 13/4/2007 kl. 23:10

Ja, jeg nåede jo ikke i Bilka for et par uger siden, da jeg syntes, det blæste for meget, og var for koldt til, at jeg ville slæbe rundt mellem to busser med en stor Vanda, men så var det jo godt, at jeg kunne købe denne til vores generalforsamling i JOK lørdagen efter.
Den havde ½-1 cm store knopper på det tidspunkt, og de har så haft vældig travlt, så allerede efter en uge, sprang den første ud. Så her er min Vanda så, og endda i min ynglingsfarve blandt de mange, som denne art kan have.

Mvh Egon.
Vedhæftede filer
Vanda coerulea 2.jpg
Vanda coerulea 2.jpg (39.86 KiB) Vist 8009 gange
Vanda coerulea 1.jpg
Vanda coerulea 1.jpg (36 KiB) Vist 8009 gange
Vanda coerulea.jpg
Vanda coerulea.jpg (31.85 KiB) Vist 8009 gange
Senest rettet af Egon K P 20/10/2008 kl. 17:31, rettet i alt 1 gang.

lasse1987
Geografisk sted: Odense

Indlæg af lasse1987 » 13/4/2007 kl. 23:21

ej hvor den flot, ved ikk om jeg tør kaste mig ud i vandaerne igen:S dræbte to her til vinter:S de stod nok for varmt uden at få den rigtige mængde vand
venlig hilsen Lasse

Heidi
Geografisk sted: Norge

Indlæg af Heidi » 13/4/2007 kl. 23:38

Utrolig vakker Egon! Vanda er jo min favoritt og coerulea står på min ønskeliste nettopp på grunn av den klare blåfargen!
Vennlig hilsen Heidi.

Brugeravatar
Desi78
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Desi78 » 14/4/2007 kl. 04:53

Hej Egon

Må vi ikke se nogen flere af dine vanda'er???

Desi

Meginschild
Geografisk sted: Århus - eller tæt på ihvertfald

Indlæg af Meginschild » 14/4/2007 kl. 10:05

wow! utrolig flot farve, og utrolig smuk blomst udformningsmæssigt =)
Use the Megin of the World

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 14/4/2007 kl. 23:58

Om I må se nogle flere Vanda'er? Nu har jeg jo det lille problem, at jeg tidligere har taget billeder for et dokumentere, hvornår planterne sætter blomsterskafte, hvornår de springer ud, og hvornår de falder igen, og det har været til eget brug, så jeg har ikke gået så meget op i, om de hang delvis dækket af andre planter, om lyset faldt på en meget uheldig måde o.s.v., så det er begrænset, hvad jeg synes, der kan bruges, men jeg lover, at jeg vil sætte nogle ind fra tid til anden, når de blomstrer.

Men jeg har en af de små arter, Vanda testasea med 2½ cm store blomster, og den havde tre blomsterskafte sidste år. Så jeg sætter et par billeder ind af den, og så kan jeg jo håbe på, at den vil blomstre igen i år, så kan jeg måske udskifte billederne til den tid. Det skulle vist være samme art som V. parviflora, men jeg synes nu ikke, den ligner meget. Men, uanset, hvilken Vanda det er, så er den meget sød.

Mvh Egon.
Vedhæftede filer
Vanda testacea 2.jpg
Vanda testacea 2.jpg (44.46 KiB) Vist 7964 gange
Vanda testacea 4.jpg
Vanda testacea 4.jpg (64.39 KiB) Vist 7964 gange
Vanda testacea 1.jpg
Vanda testacea 1.jpg (61.21 KiB) Vist 7964 gange

Meginschild

Indlæg af Meginschild » 15/4/2007 kl. 09:51

er der ikke en der kan give mig lydformen af Vanda coerulea?

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 15/4/2007 kl. 17:18

Flotte blomster og ikke lige, hvad sådan en amatør som mig normalt forbinder med V.
Den blå farve er lækker, men farvefordelingen og især kronbladsformen på test. er da helt i top.

Udtalen af coerulea skal vi vist have forhandlerhjælp til, idet sådanne betegnelser udtales efter sædvane.
Latin dansk-udtales ellers efter vedtagne regler, men jeg bliver tit til grin i fiskeverdenen, når jeg bruger den vedtagne udtaleregel.
c skal udtales som k, ø findes ikke på latin, hvorfor oe skal udtales, som det står. Herudover lægges trykket altid på 3.-sidste stavelse.
Altså: koe'rulea (' indikerer trykstavelsen).
I virkelighedens verden skal det ikke forbavse mig, om planten hedder sørulea uden tryk.

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 15/4/2007 kl. 19:55

Jette Rybak skrev:Flotte blomster og ikke lige, hvad sådan en amatør som mig normalt forbinder med V.
Den blå farve er lækker, men farvefordelingen og især kronbladsformen på test. er da helt i top.

Udtalen af coerulea skal vi vist have forhandlerhjælp til, idet sådanne betegnelser udtales efter sædvane.
Latin dansk-udtales ellers efter vedtagne regler, men jeg bliver tit til grin i fiskeverdenen, når jeg bruger den vedtagne udtaleregel.
c skal udtales som k, ø findes ikke på latin, hvorfor oe skal udtales, som det står. Herudover lægges trykket altid på 3.-sidste stavelse.
Altså: koe'rulea (' indikerer trykstavelsen).
I virkelighedens verden skal det ikke forbavse mig, om planten hedder sørulea uden tryk.
Ja, selv erfarne orkidedyrkere har deres helt specielle udtale af de latinske navne. Lad det flyde lidt, og mor jer over hvor mange forskellige udtalemåder der findes på de enkelte navne. I bund og grund drejer det sig jo om, at vi forstår hinanden. Når navnet skives, er der jo også plads til mindre stavefejl, og vi ved stadig hvad vi snakker om. Tak Linne´
Selvfølgelig er der regler for udtale og det er fint hvis man kan få rettet evt. fejlbetegnelser, men det skal jo også være sjovt at diskutere orkidedyrkning. De færreste af os søger vel en doktorgrad inden for emnet.
Mvh
Lars

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 15/4/2007 kl. 20:43

Nå Lars, der slap du bekvemt uden om den "sædvanligt" brugte udtale.....

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 15/4/2007 kl. 21:13

Jette Rybak skrev:Nå Lars, der slap du bekvemt uden om den "sædvanligt" brugte udtale.....
ja, enhver fugl synger jo med sit næb
Mvh
Lars

Meginschild

Indlæg af Meginschild » 16/4/2007 kl. 16:24

Jeg har jo fået lidt undervisning i udtale af de botaniske navne, men når man tror det kører allerbedst, falder man over et navn som ikke liiige følger reglerne helt ;)

Ville lige høre, for at være sikker =)

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 16/9/2008 kl. 01:53

Så tager jeg lige endnu en gammel tråd op, denne gang med endnu et par Vanda coerulea'er. Jeg mente ellers, at jeg for længst havde sat den anden af slagsen ind, da den blomstrede, men det havde jeg så ikke. De varierer meget i blomsterne, og her er en, som blomstrede hos mig i november sidste år.

Billede

Den er jo noget lysere i farven ned den først indsatte.

Billede

Så har jeg for flere år siden købt endnu en, som er meget anderledes end de forrige. Den er endelig gået i blomst nu, så den får I også lige.

Billede

Den minder en del om en Vanda hybrid ved navn Vanda Rothschildiana, som vist har denne som den ene forældre, hvis jeg husker rigtigt. Blomstens form kunne godt ligne hybriden noget mere end arten, så måske er jeg endnu engang blevet "snydt" med et navneskilt. :twisted:

Billede

Så kan jeg vist ikke diske op med flere farvevarianter på denne art.
Mvh Egon

lasse1987
Geografisk sted: Odense

Indlæg af lasse1987 » 21/9/2008 kl. 23:28

meget flotte vandaer egon:D måske man snart skulle prøve lykken af med sådan nogle igen:P
venlig hilsen Lasse

Tonni
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Tonni » 30/9/2008 kl. 19:32

tænker lidt på det samme som lasse, men tror ikke jeg tør endnu. har simpelthen ikke mulighed for at holde dem fugtige nok. men måske man bare skulle potte dem?
MVH

Tonni

Besvar