Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

orkide'er uden jord

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Brugeravatar
Desi78
Geografisk sted: Sjælland

orkide'er uden jord

Indlæg af Desi78 » 21/4/2007 kl. 22:34

Hejsa

Hvilke arter kan leve uden jord??? som Vanda'en gør :)

MVH

Desi

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 22/4/2007 kl. 00:21

Du kan dyrke en del af de familier, som hører ind under Vanda-familien uden jord. Mange ligner meget en vanda i opbygningen, og jeg vil mene, at de fleste af dem kan dyrkes uden jord. Og, så er der jo de små facinerende "spøgelsesorkideer", som stort set kun er rødder, og sjældent laver blade. De skal under ingen omstændigheder have andet end en klods.

Mvh
Egon.

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 22/4/2007 kl. 00:40

Hvis du vil have nogle, der er sat på barkstykker - altså ikke i jord - så kan det også godt fungere i stuemiljø, selv om de jo normalt er til drivhus.
Jeg forsøger mig p.t. med en lille Pleurothallis på bark, og det går rigtigt godt. Den sætter fine små-bitte nye rødder ned i barkstykket, og der er sandelig en blomst på vej (den var ellers afblomstret), nye skud pibler også frem.
Den står i en potte, fyldt med hvidmos, som jeg holder konstant fugtigt. Jeg har sat en ekstra klump mos øverst i potten, som barkstykket kan læne sig på, og så får den lige et dagligt brusebad eller bliver dyppet helt.
Tror, det er vigtigt at holde klodsen jævnt fugtig, hvilket den selvfølgelig bliver fra bagsiden qua mosset.
Den vil i hvert fald trives godt de næste 3 uger, indtil jeg tager et smut til Tjekkiet; så skal manden passe planterne, og det går ikke altid helt godt.

Brugeravatar
Desi78
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Desi78 » 22/4/2007 kl. 14:16

Jeg har købt en vanda og må sige at selv om den har tabt blomsterne (Den var ved at tabe dem da jeg købte den så jeg fik den for halv pris) så syntes jeg den er flot med dens røder, Jeg har ellers altid syntes de var grimme, men man har en mening til man får en ny. Nu vil gerne havde flere orkide'er med rødderne blotlagte.

Jeg overvejer en vanda limbata, men er der andre end Vanda'erne der kan leve med helt blotlagte rødder, som min gør.
Vedhæftede filer
Resize of Rotation of DSC01777.JPG
Resize of Rotation of DSC01777.JPG (11.22 KiB) Vist 4570 gange

Besvar