Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Hvem kendes disse 4 Restrepia'er?

Spørg her, hvis du har spørgsmål til en arts dyrkning, farveform mv.
Besvar
Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Hvem kendes disse 4 Restrepia'er?

Indlæg af Egon K P » 29/4/2007 kl. 01:46

Er der nogen, der kan hjælpe mig med at få sat navne på disse 4 orkideer. De to har jeg navne på, men har svært ved at se, at det er de rigtige navne. Men jeg laver lige 4 indlæg under hinanden, så kan jeg sætte lidt flere billeder ind. Først kommer der et billede med dem alle 4, og så kommer der et nærbillede af den, som jeg holder i hånden. Læben er ca. 30 mm lang og 11 mm bred, og den bukker indad på det nederste af læben.

Mvh Egon
Vedhæftede filer
Restrepia sp 1.jpg
Restrepia sp 1.jpg (44.91 KiB) Vist 14931 gange
4 stk Restrepia.jpg
4 stk Restrepia.jpg (35.15 KiB) Vist 14931 gange

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 29/4/2007 kl. 02:03

Så kommer den midterste af de tre klodsplanter på kæden. Den har også nogle store blomster, af en Restrepia at være, og læben er her ca. 25 mm lang og 12 mm bred. Også denne bukker det nederste af læben bagud. På det 1. billede er den sat sammen med forrige plante, så 3. blomst fra venstre er fra forige indlæg, så kan størelsesforholdet lettere ses. På 2. billede ses selve planten, men lysforholdene har givet blomsterne en lidt forkert farve. Og på sidste billede er den sat ved siden af den, jeg har navnet R. brachypus til. Det er tæt på, at de har samme farve, men forskellig størrelse og form på blomsterne.

Mvh Egon
Vedhæftede filer
Restrepia sp 2 & R. brachypus.jpg
Restrepia sp 2 & R. brachypus.jpg (21.27 KiB) Vist 14929 gange
Restrepia sp 2 plante.jpg
Restrepia sp 2 plante.jpg (24.04 KiB) Vist 14929 gange
Restrepia sp 1 & 2.jpg
Restrepia sp 1 & 2.jpg (24.82 KiB) Vist 14929 gange

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 29/4/2007 kl. 02:10

Så kommer den tredie Restrepia, som jeg som skrevet ovenfor har navnet R. brachypus til. Selvom det er en meget variabel plante i blomsterne, efter hvad jeg kan se på nettet, så har jeg aldrig set denne farve til den, men formen passer vist godt nok. Denne har en ca. 28 * 6 mm stor læbe, som ikke er bagudbøjet. Først kommer der et billede af hele planten, og derefter af en enkelt blomst. Men hvad kan den hedde?

Mvh Egon.
Vedhæftede filer
Restrepia brachypus blomst.jpg
Restrepia brachypus blomst.jpg (15.12 KiB) Vist 14928 gange
Restrepia brachypus plante.jpg
Restrepia brachypus plante.jpg (30.61 KiB) Vist 14928 gange

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 29/4/2007 kl. 02:20

Så kommer den sidste, som jeg har købt under navnet R. elegans hos Jydsk Orkideimport, men de kunne ligesom mig ikke forliges med det navn, så de fandt frem til, at det måtte være en R. trichoglossa, de havde fået med forkert navn, så det kalder jeg den så nu, men sidenhen har jeg set, at R. elegans også er utrolig variabel, så måske er det alligevel den. Er der nogen, der tør byde ind på det ene eller andet navn? Her er læben ca. 20 * 6 mm, og igen er den ikke bagudrettet. Jeg indsætter lige hele planten, og derefter 2 billeder med blomsten.
Så jeg håber, at der er nogen, der kan hjælpe bare med et enkelt navn.

Mvh Egon.
Vedhæftede filer
Restrepia trichoglossa blomst sideværs.jpg
Restrepia trichoglossa blomst sideværs.jpg (16.56 KiB) Vist 14927 gange
Restrepia trichoglossa.jpg
Restrepia trichoglossa.jpg (24.71 KiB) Vist 14927 gange
Restrepia trichoglossa plante.jpg
Restrepia trichoglossa plante.jpg (34.33 KiB) Vist 14927 gange

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 29/4/2007 kl. 10:23

Har ikke den fjerneste idé, men du er særdeles velkommen til at sende nr. 1 til mig!

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 29/4/2007 kl. 10:55

Sådan, så skulle der være et delestykke på vej! Hov, hvad skriver computeren? Kan ikke læse drev A: Disketten er ikke formateret korrekt! Nå, så var det åbenbart ikke den lille sprække i computeren, man skal bruge, når man vil sende orkideer via nettet. Hvor skal jeg så putte den ind i computeren? :oops: Øv, så kommer den nok ikke! :lol:

Mvh Egon.

Svea Hertz
Geografisk sted: Gentofte
Kontakt:

Indlæg af Svea Hertz » 29/4/2007 kl. 12:08

Vil såmænd bare sige WOW hvor er de smukke. Jeg er lidt misundelig, for jeg har store kvaler med min lille Restrepia elegans. Den har hidtil lavet blade og konpper som ikke er udsprunget. Men nu ser det ud til at det måske lykkedes. Den har en knop som stadig er frisk, og tre blade som er ved at folde sig ud. Jeg holder næsten vejret medens jeg skriver.
Svea

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 30/4/2007 kl. 09:36

Hej Egon,

Restrpia er en charmerende slægt, men som du skriver, så er de utroligt variable. Jeg har et par stykekr uden navn, eller rettere, den ene havde vist et navneskilt, der sagde Restrepia elegans, men da det faldt af, kunne jeg ikke huske, hvilken en af dem, der egentlig havde skiltet på. Efter at have kigget på et hav af billeder og beskrivelser, gav jeg op. Når man læser, at blomsten enten kan være stribet eller prikket for adskillege arters vedkommende, kan man jo ikke rigtig bruge det til bestemmelse. Jeg har udstillet en af dem en enkelt gang, og der fik den et skilt med Restrepia aff. elegans. Så har man ikke sagt for meget. Nyd dem. Som du allerede har erfaret, er delestykker meget populære.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 30/4/2007 kl. 12:34

Egon K P skrev:Så kommer den sidste, som jeg har købt under navnet R. elegans hos Jydsk Orkideimport, men de kunne ligesom mig ikke forliges med det navn, så de fandt frem til, at det måtte være en R. trichoglossa, de havde fået med forkert navn, så det kalder jeg den så nu, men sidenhen har jeg set, at R. elegans også er utrolig variabel, så måske er det alligevel den. Er der nogen, der tør byde ind på det ene eller andet navn? Her er læben ca. 20 * 6 mm, og igen er den ikke bagudrettet. Jeg indsætter lige hele planten, og derefter 2 billeder med blomsten.
Så jeg håber, at der er nogen, der kan hjælpe bare med et enkelt navn.

Mvh Egon.
Ja, men så vil jeg da lige tilføje min lille nyerhvervede, navnløse beauty.
Det er åbenbart en plante som normalt ikke vil sige hvad den hedder.
Måske er den lidt genert, men med det ansigt, ja hvem ville så ikke vende sig skamfuldt.
De er jo fuldt på højde med "Funnyface Dracula"
Den vokser fint på et stykke drivvådt axim, så måske ville teglrør med kokosfiber også være velegnet
I øvrigt kommer planten oprindeligt fra Hans, som tilsyneladende havde glemt hvad den hed
Vedhæftede filer
P4300005.JPG
P4300005.JPG (30.83 KiB) Vist 14877 gange
P4300002.JPG
P4300002.JPG (27.54 KiB) Vist 14877 gange
Mvh
Lars

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 30/4/2007 kl. 16:30

Jeg har min restrepia elegans voksende i terrarium, købte den for nylig af Hans.
Jeg læste en del om den da jeg kom hjem, og stødte flere gange på at "den godt kan lide at have våde fødder" hvilket jeg til sidst tog for gode varer og sørgede for at placere den et sted hvor den konstant blev holdt fugtig. Det har dog vist sig at rødderne ikke var enige med internettet, og resultatet er en ellers fin plante med døde rødder :(
Jeg har nu placeret den et væsentligt tørrere sted i håb om at luftfugtigheden på 85% kan lokke nogle friske rødder frem. Burde jeg have ladet den tørre lidt ud? eller hvad gik der galt?
Lars, det lader til du også dyrker dem "vådt"?

Christian

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 30/4/2007 kl. 22:43

Mine bliver også dyrket rimeligt vådt, men de får lov til at tørre ud ind imellem den næsten daglige "badetur" i gødningsvandet i en halv time. Lad os da håbe, at den får nye rødder, og ellers kan det jo være, at den sætter nye rødder oppe ved bladbasis, og samtidig påbegynder nye keiki deroppe.
Så vidt jeg kan se Lars Jensen, så ligner din Restrepia meget den, som jeg har købt under navnet R. brachypus. Men når selv Hans har problemer med navnene, så kan vi andre vel også tillade os at have det.

Mvh Egon.

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 30/4/2007 kl. 23:54

Egon: det var ikke et delestykke, men hele planten du skulle sende (!).
Nå, den lyder en smule dyrkningsbesværlig, så jeg nøjes med at nyde de smukke billeder i denne tråd.

Lars Jensen
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 1/5/2007 kl. 06:31

Christian Koch skrev:Jeg har min restrepia elegans voksende i terrarium, købte den for nylig af Hans.
Jeg læste en del om den da jeg kom hjem, og stødte flere gange på at "den godt kan lide at have våde fødder" hvilket jeg til sidst tog for gode varer og sørgede for at placere den et sted hvor den konstant blev holdt fugtig. Det har dog vist sig at rødderne ikke var enige med internettet, og resultatet er en ellers fin plante med døde rødder :(
Jeg har nu placeret den et væsentligt tørrere sted i håb om at luftfugtigheden på 85% kan lokke nogle friske rødder frem. Burde jeg have ladet den tørre lidt ud? eller hvad gik der galt?
Lars, det lader til du også dyrker dem "vådt"?

Christian
Som nævnt har jeg lige fået min forærende, men den glade giver dyrker på våd axim, og der vokser den villigt, afbillede plante er ca 2 år fra keikistykke. måske er det akvariemiljøet de ikke bryder sig om. Mange af de meget våde kræver også god ventilation
Mvh
Lars

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 1/5/2007 kl. 10:46

God ventilation har den skam også, terrariet er bygget til orkideer (primært - kom til at købe en lille slange også :)) så der er to computerventilatorer der holder luften i bevægelse - jeg har hverken set mug eller svampeangreb på planter. Der hvor jeg havde monteret den havde den dog ikke mulighed for at tørre lidt ud en gang imellem, det har nok været der problemet lå :)

Christian

Lars Jensen
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 1/5/2007 kl. 13:47

Egon K P skrev:Mine bliver også dyrket rimeligt vådt, men de får lov til at tørre ud ind imellem den næsten daglige "badetur" i gødningsvandet i en halv time. Lad os da håbe, at den får nye rødder, og ellers kan det jo være, at den sætter nye rødder oppe ved bladbasis, og samtidig påbegynder nye keiki deroppe.
Så vidt jeg kan se Lars Jensen, så ligner din Restrepia meget den, som jeg har købt under navnet R. brachypus. Men når selv Hans har problemer med navnene, så kan vi andre vel også tillade os at have det.

Mvh Egon.
Under søgning på R. brachypus, ser lagt de fleste viste ud som på denne site fra Jay http://www.orchidspecies.com/restbrachypus.htm
Se "plant and flowers"
Så meget gulorange kanter er der ikke på mit eksemplar, her ligger det gultorange som en stribe på midten af læben
Mit eget bud er at det kunne være R. dodsonii
Mvh
Lars

Besvar