Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Hvad skovbunden gemte (2)

Her diskuterer vi orkideer, som kan dyrkes på friland.
Besvar
Tranlampe
Geografisk sted: Kastager, Lolland
Kontakt:

Hvad skovbunden gemte (2)

Indlæg af Tranlampe » 5/6/2007 kl. 17:08

Da jeg nu var blevet klar over, at der gror vilde orkideer mindre end 1 km fra, hvor jeg bor, blev jeg noget mere opmærksom på skovbunden. Ikke ret langt fra det, som jeg (indtil nogen eventuelt retter mig i min vildfarelse) er ret sikker på, må være en Skov-gøgeurt, stod der nogle underligt lysebrune blomster, der i formen lignede gøgeurt, men der var ingen grønne blade og blomsten så vissen ud, selvom den var fast/sprød nok at røre ved. Underlig tingest, men jeg tog da et par billeder.

Den underlige blomst har efter opslag i en lille tysk orkidebog af Edeltraud und Othmar Danesch vist sig at være en Rederod (Neottia nidus-avis). Den ser meget løjerlig ud, fordi den næsten er helt ensfarvet, og farven ledte mere mine tanker i retning af en svamp end en blomst.

Den sidste art, jeg fik øje på, var en Ægbladet fliglæbe (Neottia ovata). Planten uden blomst så jeg mange steder, men jeg blev først klar over, at det var en orkide, da jeg fik øje på én i blomst.

Jeg er ikke vant til at gøre botaniske opdagelser i Guds fri natur, så jeg sidder lige nu og føler mig lidt globetrotter-agtig (Galathea, gå hjem!).
Vedhæftede filer
Neottia_ovata_blomst.jpg
Ægbladet fliglæbe - Neottia ovata. Halvdårligt billede af blomsten.
Neottia_ovata_blomst.jpg (19.22 KiB) Vist 13272 gange
Neottia_ovata_blade.jpg
Ægbladet fliglæbe - Neottia ovata uden blomst set ovenfra
Neottia_ovata_blade.jpg (30.68 KiB) Vist 13272 gange
Neottia_nidus-avis_03.jpg
Rederod - Neottia nidus-avis på Nordvestlolland
Neottia_nidus-avis_03.jpg (34.26 KiB) Vist 13272 gange
Mvh. Camilla Hæstrup

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 5/6/2007 kl. 18:52

Godt gået! Alt det er lige at finde i vores "baghaver", og en oplevelse som alle burde prøve - det er ikke kun for eksperterne.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Alexcpdk
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Alexcpdk » 5/6/2007 kl. 19:00

ja tillykke med fundne :)

skovgøgeurten er godt nok tidligt fremme, eller er det bare mig ?
Med venlig hilsen
Alexander Dittmer

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 5/6/2007 kl. 19:33

Jo det er næsten mistænkeligt tidligt, mon det kunne være noget andet.. gøgeurterne kan jo godt være lidt svære at skilne fra hinanden. Jeg bliver selv tit i tvivl og må ty til bøgerne, som dog ikke altid efterlader mig mindre forvirret.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Tranlampe
Kontakt:

Indlæg af Tranlampe » 5/6/2007 kl. 21:07

Jeg prøver at fedte lidt for min bedre halvdel i aften, så jeg kan få lov at låne hans kamera i morgen. Måske et par ordentlige billeder kan give kenderne herinde en idé om, hvilken gøgeurt der er tale om.
Mvh. Camilla Hæstrup

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 5/6/2007 kl. 21:18

Alexcpdk skrev:ja tillykke med fundne :)

skovgøgeurten er godt nok tidligt fremme, eller er det bare mig ?
min blomstrer nu
Mvh
Lars

Brugeravatar
Alexcpdk

Indlæg af Alexcpdk » 5/6/2007 kl. 21:36

okay Lars :)

den skovgøgurt jeg fik fra dig, kommer også til at blomstre i år, men tror nu det vare en to ugers tid endnu.
Med venlig hilsen
Alexander Dittmer

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 6/6/2007 kl. 18:11

Jeg var ude at se en bestand af skovgøgeurt i nærheden af Århus for et par år siden, og de blomstrer altid til Grundlovsdag. Ud fra den lange flige i midten af læben vil jeg mene, at det er en skovgøgeurt, du har fundet i en meget lys version, så mon ikke det kunne være en simi-alba-version.

Det er tit et problem at få planterne i focus, for mange kameraer vil hellere stille skart på jorden bagved, så jeg har lært af bitre erfaringer, at kikke på LCD-skærmen bagpå, og så lige forstørre billedet lidt op, så kan man se, om billedet skal tages om, eller det er skarpt. Er der en knap til nærfotografering, så vil kameraet finde det punkt, som er nærmest linsen indenfor focusområdet, og stille skarpt på det.

Rederod er jo en finurlig lille blomst, som næsten er uden bladgrønt, i hvert fald kan det ikke ses uden kogning, og det må man jo ikke, heldigvis. Du skal ikke forvente at finde den det samme sted de første mange år, da den næsten bruger al den oplagrede energi på at blomstre, så overlever noget af rodnettet, så vil der formentlig gå mindst 5 år, inden den kan blomstre fra samme rodnet igen. Jeg finder den ca. hvert andet år i Riisskov, kun en enkelt til tre planter hver gang, men aldrig samme sted. Desværre er vores lille lokale skov overbegroet af ramsløg, så jeg kan først finde frøstandene af rederod, når de andre er visnet ned.

Mvh Egon.

Tranlampe
Kontakt:

Indlæg af Tranlampe » 6/6/2007 kl. 20:48

Egon K P skrev:Det er tit et problem at få planterne i focus, for mange kameraer vil hellere stille skart på jorden bagved, så jeg har lært af bitre erfaringer, at kikke på LCD-skærmen bagpå, og så lige forstørre billedet lidt op, så kan man se, om billedet skal tages om, eller det er skarpt. Er der en knap til nærfotografering, så vil kameraet finde det punkt, som er nærmest linsen indenfor focusområdet, og stille skarpt på det.
Mit eget kamera har slet ingen finurligheder og egner sig egentlig kun til at tage feriebilleder med glade mennesker på. Til gengæld er kærestens noget mere avanceret (drenge og deres legetøj :roll:), og jeg har ikke leget med det før i dag, så mange af billederne blev slettet på stedet. Selvom det har en funktion med nærfotografering, så kan det være svært at få noget succesfuldt ud af det, når det blæser lidt, så motivet står og svejer. Jeg synes også det var meget svært at tage et ordentligt billede af Ægbladet fliglæbe, fordi den (på billeder) nærmest forsvinder i skovbundens virvar af grønt og brunt. Er der nogen, der har et fif, der ikke betyder, at jeg skal slæbe store sorte plader med i skoven, som jeg kan bruge som baggrund?
Egon K P skrev:Rederod er jo en finurlig lille blomst, som næsten er uden bladgrønt, i hvert fald kan det ikke ses uden kogning, og det må man jo ikke, heldigvis. Du skal ikke forvente at finde den det samme sted de første mange år, da den næsten bruger al den oplagrede energi på at blomstre, så overlever noget af rodnettet, så vil der formentlig gå mindst 5 år, inden den kan blomstre fra samme rodnet igen. Jeg finder den ca. hvert andet år i Riisskov, kun en enkelt til tre planter hver gang, men aldrig samme sted. Desværre er vores lille lokale skov overbegroet af ramsløg, så jeg kan først finde frøstandene af rederod, når de andre er visnet ned.
Du har helt ret, det er en pudseløjerlig plante, som jeg fandt en del flere af i dag, hvor jeg krydsede meget mere rundt end i går. Et sted fandt jeg seks, der stod sammen i tre par, og det ene par er enten foran eller bagud. Er der nogen, der udfra nedenstående billede kan afgøre, om det er en Rederod, der endnu ikke er sprunget ud, eller om den er afblomstret og har sat frøstande?

Jeg fandt nogle Ægbladet fliglæbe i dag, der var afblomstrede og havde sat frøstande. Må jeg tage dem (frøene, altså), og er det i så fald overhovedet muligt at få noget fornuftigt ud af dem?
Vedhæftede filer
Rederod_Neottia_nidus-avis_02.jpg
Rederod
Rederod_Neottia_nidus-avis_02.jpg (88.02 KiB) Vist 5568 gange
Mvh. Camilla Hæstrup

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 6/6/2007 kl. 21:10

Tranlampe skrev:
Egon K P skrev:Det er tit et problem at få planterne i focus, for mange kameraer vil hellere stille skart på jorden bagved, så jeg har lært af bitre erfaringer, at kikke på LCD-skærmen bagpå, og så lige forstørre billedet lidt op, så kan man se, om billedet skal tages om, eller det er skarpt. Er der en knap til nærfotografering, så vil kameraet finde det punkt, som er nærmest linsen indenfor focusområdet, og stille skarpt på det.
Mit eget kamera har slet ingen finurligheder og egner sig egentlig kun til at tage feriebilleder med glade mennesker på. Til gengæld er kærestens noget mere avanceret (drenge og deres legetøj :roll:), og jeg har ikke leget med det før i dag, så mange af billederne blev slettet på stedet. Selvom det har en funktion med nærfotografering, så kan det være svært at få noget succesfuldt ud af det, når det blæser lidt, så motivet står og svejer. Jeg synes også det var meget svært at tage et ordentligt billede af Ægbladet fliglæbe, fordi den (på billeder) nærmest forsvinder i skovbundens virvar af grønt og brunt. Er der nogen, der har et fif, der ikke betyder, at jeg skal slæbe store sorte plader med i skoven, som jeg kan bruge som baggrund?
Egon K P skrev:Rederod er jo en finurlig lille blomst, som næsten er uden bladgrønt, i hvert fald kan det ikke ses uden kogning, og det må man jo ikke, heldigvis. Du skal ikke forvente at finde den det samme sted de første mange år, da den næsten bruger al den oplagrede energi på at blomstre, så overlever noget af rodnettet, så vil der formentlig gå mindst 5 år, inden den kan blomstre fra samme rodnet igen. Jeg finder den ca. hvert andet år i Riisskov, kun en enkelt til tre planter hver gang, men aldrig samme sted. Desværre er vores lille lokale skov overbegroet af ramsløg, så jeg kan først finde frøstandene af rederod, når de andre er visnet ned.
Du har helt ret, det er en pudseløjerlig plante, som jeg fandt en del flere af i dag, hvor jeg krydsede meget mere rundt end i går. Et sted fandt jeg seks, der stod sammen i tre par, og det ene par er enten foran eller bagud. Er der nogen, der udfra nedenstående billede kan afgøre, om det er en Rederod, der endnu ikke er sprunget ud, eller om den er afblomstret og har sat frøstande?

Jeg fandt nogle Ægbladet fliglæbe i dag, der var afblomstrede og havde sat frøstande. Må jeg tage dem (frøene, altså), og er det i så fald overhovedet muligt at få noget fornuftigt ud af dem?
Du bør jo tænke på den nye tilvækst, og bør ikke fjerne en hel frøstand.
Det er acceptabelt at nappe en enkelt kapsel. Du bør vente til de første begynder at åbne sig, og så tage den næstældste , og lade den åbne sig i et pergament kræmmerhus.
Herefter er det jo in vitro dyrkning. Der kan jeg nok hjælpe dig med medie etc.
Om du nogensinde får planter afhænger nok mest af held.Det største problem ligger nok i at få planterne til at etablere sig i fri natur.
Da du jo bor i området hvor de vokser, kunne du måske prøve at eftergøre den natur de vokser i. Så er der faktisk en rimelig mulighed for, at de kommer helt af sig selv.
Mvh
Lars

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 7/6/2007 kl. 00:54

Som jeg skrev ved skovgøgeurt, så er alt plantemateriale fra orkideer fredet, så det er jo op til dig selv, om du vil overholde det eller ej. Jeg må dog sige, at netop med rederod vil du ikke få noget ud af at fjerne frøene. Den er totalt afhængig af sin svampepartner. Andre orkideer spirer sammen med en svamp, og når først den har sat kimbladet, så kan den i princippet klare sig selv, men beholder kontakten til svampen. Efter min overbevisning, så vil den fodre svampen med sukkertoffer, og svampen kan så til gengæld give orkideen vand og næringsstoffer fra sit store "rodnet". Ved at fodre svampen favoriserer orkideen den type svampe, som dens frø sidenhen kan spire sammen med, og derved kan den få en større spiringsprocent.

Men tilbage til rederod. Den spirer også sammen med en svamps mycelie (rod), men den kommer ikke op med et kimblad, den forbliver under jorden hele sit liv, indtil den skal blomstre, og det er det eneste, der nogensinde kommer frem. Den har ingen blade, næsten ingen klorofyl, så den vil måske nok kunne spire i et sterilt medie, men vil aldrig kunne fjernes derfra, så lad de frø være. Orkideen er 100% afhængig af sin svampepartner, og dør den, dør orkideen også. Det er dens eneste næringskilde. Jeg er ret sikker på, at det er rederods frøstand, du har afbildet, men om den er fra sidste år eller fra i år, det er jeg i tvivl om. Jeg finder sommetider frøstandene om vinteren, fuldstændig uskadte, så det er en vejrbestandig frøstand den har.

Men hensyn til fotografering i naturen, så vil du ofte kunne se, om der har været andre og fotograferet før dig, for det er meget almindeligt, at folk fjerner alle de planter, der står rundt omkring orkideen. Selvfølgelig kun det grønne over jorden, ikke rødderne, da det kan skade orkideen tillige. Er det en lidt højere blomsterstilk, som de vil fotografere, så river de det græs væk, der vil komme med på billedet, men jeg synes, at det kan være en ekstra charme, at man kan se, hvad orkideen gror sammen med. Så jeg vil sætte et par billeder ind fra 2005, hvor jeg var oppe og se Thy-gøgeurten. Billederne giver et indtryk af, hvilke andre planter man skal fokusere efter, for at finde den hvidblomstrende plante, men det kan unægteligt være svært at se selve planten, så det er smag og behag, om de omkringstående planter skal "fjernes". Jeg sætter også et ind af en lys plettet gøgeurt, og der burde jeg måske nok have ryddet lidt op, inden jeg tog billedet. Men når jeg så efterføgende beskærer billedet, som jo lige har været omtalt andetsteds i forummet, så bliver det et lidt mere accaptabelt billede.

Mvh Egon.
Vedhæftede filer
plettet gøgeurt blomsterskaft.jpg
plettet gøgeurt blomsterskaft.jpg (39.63 KiB) Vist 13181 gange
Thy-gøgeurt nærbillede.jpg
Thy-gøgeurt nærbillede.jpg (38.62 KiB) Vist 13181 gange
Thy-gøgeurt.jpg
Thy-gøgeurt.jpg (56.98 KiB) Vist 13181 gange

Brugeravatar
Alexcpdk

Indlæg af Alexcpdk » 8/6/2007 kl. 17:48

Okay Egon!

flotte billeder, du ved vel ikke hvor man kan skaffe thy-gøgeurt :)
Med venlig hilsen
Alexander Dittmer

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 8/6/2007 kl. 23:17

Jeg tror ikke, at du skal sætte næsen op efter, at Thy-gøgeurten kan skaffes, med mindre du vil ud og grave, for det er ikke ret mange år siden, at den blev fundet, og det var længe efter, at alle orkideer blev totalt fredede, så løber du over en, som vil sælge denne plante, så har han/hun været ude med skovlen. Den er endemisk til Thy, og findes ikke andre steder i verden, men hvis botanikeren Henrik Ærenlund Pedersen har ret, så er det måske en alba-form af mos-gøgeurt, som står og blomstrer i Thy.

Mvh Egon.

Besvar