Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Restrepia elegans

Har du et billede af din orkide, som du bare gerne vil dele med os, så er det her, du skal indsætte et link til dit billede.
Besvar
Christian Koch

Restrepia elegans

Indlæg af Christian Koch » 31/3/2009 kl. 00:23

Så er der lidt nyt fra terrariet :)

Da jeg byggede det nye terrarie sidste sommer og fik monteret de første planter satte jeg denne R. elegans i bunden et sted da den jo ikke behøver så meget lys.. Desværre kom jeg til at sætte den et sted hvor vandingssystemet ikke ramte, så den begyndte at skrænte lidt. I december fik jeg så den strålende ( :D ) ide at eksperimentere lidt, så jeg satte den næsten helt til tops hvor der er fuld drøn på dioderne for at få manet skrønen om at orkideer ikke kan tåle for meget lys (især de tyndbladede!) til jorden! Det er faktisk ikke lyset men varmen fra solen de fleste orkideer ikke kan tåle - så dette trick virker kun med tilskudslys af typen der ikke er MH eller HPS (de laver meget varmestråling)..
Som i kan se har den skræntende plante forøget sin bladpragt (hvad hedder det!?) med over 50% fra 9 til 14 på 4 måneder, og er pt. igang med ca. 8 blomsterstilke, hvor nogle af dem dog kun lige er til at skimte nu.. Så man må sige at solarie behandlingen har sat godt skub i udviklingen, til gengæld har den så også taget godt med solcreme på i form af den røde farve.. Det er det eneste minus - for jeg kan bedre lide den i grøn :)

Dem der dyrker på klods kan måske med fordel give planter der skal etablere sig et ordentlig drøn med lysstofrør det første halve år for at fremme etableringen, og så derefter dyrke dem normalt hvorved den naturlige grønne farve vender tilbage :)

Christian
Vedhæftede filer
rest. elegans dec 08.jpg
rest. elegans dec 08.jpg (112.91 KiB) Vist 4835 gange
rest. ele april 09.jpg
rest. ele april 09.jpg (101.86 KiB) Vist 4835 gange
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 31/3/2009 kl. 01:26

Jeg må da sige, at den er kommet til at se lidt bedre ud nu. :wink: Mange af mine Restrepia'er får direkte sollys sidst på eftermiddagen, og det giver en del af dem den flotte rødlige farve, som jeg holder meget af. Sådan ser vi jo så forskelligt på det! :lol:

Men det er da en flot blomstring, den er ved at sætte. Jeg glæder mig til at se den med endnu flere blomster, de er jo flotte med deres striber.
Mvh Egon

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 31/3/2009 kl. 21:54

Det ligner en glad plante med dejlige blomster og en god ssund kulør.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 31/3/2009 kl. 22:43

ja, den har fået lidt kulør på tilværelsen :D

Christian

john
Geografisk sted: Halmstad

Restrepia elegans ?

Indlæg af john » 5/4/2009 kl. 21:23

Er du sikker på at det er en elegans ?
Jeg har hört at elegans har prikker og ikke striber
Jeg har en magen til
Jeg har köpt min for mange år siden hos KJ orkide og jeg tror Jan har haft forkert navn på den
Her er en billed på min plante

Billede
Mvh.John

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 5/4/2009 kl. 22:05

Jeg har også tidligere sat en Restrepia ind, som er købt som Restrepia elegans, og den stammer fra Jydsk Orkide Import. Jan og Arne (KJ-Orchids og Jydsk Orkide Import) importerede orkideer sammen for indtil ca. 10 år siden, så de stammer muligvis fra en af deres fællesimporter. Sidenhen har Arne og Laila hældt mere til, at det må være en Restrepia trichoglossa, de har fået med forkert navn, og går man ind på Lynn's pleurothallids-hjemmeside, (linket vil desværre ikke virke til forsiden), som er en af dem, jeg har som guru for Pleurothallis'erne, så har både trichoglossa og enkelte andre arter både blomster med striber og prikker. Jeg formoder, at Restrepia'erne bliver ændret med tiden, for det virker som et stort tilfældigt rod, hvad navn der er sat på, på mange af planterne. Trichoglossa kan ses her: http://www.pleurothallids.com/restrepia ... glossa.htm . Nå, det link virker heller ikke, så må I kopiere linket, og sætte det ind foroven.

Mit tidligere indlæg med denne plante kan genses her: http://forum.orkideer.dk/viewtopic.php? ... ht=elegans
Mvh Egon

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 6/4/2009 kl. 10:23

For mit vedkommende er hele restrepia navngivningen også et stort rod.. Jeg købte denne hos Uwe og Marianne (Orkidéhuset) med elegans stående på, der kan sikkert godt være tale om navneforvirring, men jeg lader bare navnet stå :D

Christian

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 6/4/2009 kl. 11:07

Prøv denne side. Colin Hove og han far har dyrket Resrtrepia i mange år, og det burde være den mest pålidelige mht Restrepia
http://www.restrepia.co.uk/
Mvh
Lars

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 7/4/2009 kl. 09:50

Der er jo ikke mange striber på hverken den side, du foreslår, Lars, eller den jeg foreslog, når det drejer sig om Restrepia elegans, så måske er der blevet byttet om på nogle navne under en frøsåning, og så har det forkerte navn hængt ved lige siden. Men, planten er jo meget flot, uanset, hvilket navn den burde lystre. :wink:

At selv Marianne og Uwe er hoppet med på vognen, retfærdiggør jo ikke navnet, men forfriskende at se, at selv de har bibeholdt et navn, som alle de "lærde" anser for ikke at være en gyldig farvevariation. :wink:
Mvh Egon

Besvar