Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Indsættelse af billede i teksten

Skriv her, hvis du har problem med forumet, forslag og kommentarer til hvordan forumet kan blive endnu bedre.
Besvar
GreenManHunter

Indsættelse af billede i teksten

Indlæg af GreenManHunter » 22/2/2015 kl. 18:55

Hej webmaster/administrator

Jeg har i mit spørgsmål på denne tråd: viewtopic.php?f=4&t=3895 førsøgt at indsætte et billede i teksten ligesom Constance, men der meddeles at billedet ikke er downloadet endnu.
Hvad har jeg gjort anderledes end Constance ?

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Indsættelse af billede i teksten

Indlæg af Egon K P » 22/2/2015 kl. 19:29

Hej igen.

Mon ikke du mener denne tråd:

viewtopic.php?f=4&t=3956

Selvom der står, at billedet endnu ikke er downloadet, så har den været vist nogle gange. Jeg har bl.a. været inde og kikke på den, men af en eller anden grund bliver den ved med at vise downloadet 0 gange. Det gør den altid, når de maksimale størrelser for et billede ikke overholdes.

Jeg kan se, at billedet er 800 * 600 pixel stor, den må højest være 520 pixel i bredden og 800 pixels i højden, er den større end det men under 128 kb, så vises den som dit billede, overholder den de gældende størrelser for uploadning til forumet, så vises den som Constance's. Sætter man billeder ind, der fylder mere end 128 kb, så kommer de ikke med.

Derfor bruger jeg Flickr, så gemmer jeg mine billeder der, og henter et link, som så er det eneste, jeg lægger ind i mine indlæg. Billederne fylder ikke på forumets server, og jeg kan lege lige så tosset jeg vil med størrelse og antal billeder.

Jeg har for et stykke tid siden nævnt det for Henrik, som er vores "problemløser" herinde, men han har åbenbart ikke fundet en løsning på det endnu.

Håber det gav mening! :wink:
Mvh Egon

GreenManHunter

Indlæg af GreenManHunter » 22/2/2015 kl. 21:36

Hej Egon

Det gav mening.
Jeg havde kun koncentreret mig om at komme under de 128 kB. Jeg var ikke opmærksom på at der også var begrænsning på antallet af pixels i bredde og højde.
Jeg forsøger lige at justere lidt på det og så må vi se om ikke det lykkes.

Og det gjorde det.
Nu er der et lille fint billede :-)

Og jo - du har ret. jeg opgav det forkerte link.

GreenManHunter

Indlæg af GreenManHunter » 22/2/2015 kl. 22:19

Hej Egon

Nu har jeg lagt originalbilledet op på flikr, men hvordan indsætter du det i teksten?
Billedets URL er: https://www.flickr.com/photos/greenmanh ... 0967365232

Jeg har prøvet med img, url eller attachment, men intet af det virker :-(
Er der nogle begrænsninger på max antal pixel på bredde/højde eller filstørrelse, jeg skal være opmærksom på?

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 22/2/2015 kl. 23:11

Hej igen Ebbe.

Jeg skriver bare det, der skal stå, og så sætter jeg dette BBCode-link ind:

Billede

Det ser således ud i et skærmprint. Det er det, du selv ser i din tekst.

Billede

Og for alle andre ser det så således ud:

Billede20150222_101030 by GreenManHunter, on Flickr
Mvh Egon

GreenManHunter

Indlæg af GreenManHunter » 23/2/2015 kl. 17:51

Hej Egon

Mange tak for tippet.
Det vil jeg voldbruge i fremtiden :twisted:

angatyr
Geografisk sted: Blistrup
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 3/3/2015 kl. 11:58

Egon, jeg må tilstå, at jeg havde glemt alt om det....

Som udgangspunkt synes jeg faktisk, at det er en rigtig dårlig ide at have eksterne links i et forum, hvor billedet er en vigtig del af diskussionen. På et eller andet tidspunkt fejler disse links af den ene eller den anden årsag - og så er diskussionen værdiløs. Derudover kan man i Bruger Kontrol Panelet vælge, at man ikke vil have vedhæftede billeder vist. Det kan være relevant, hvis man er på en langsom eller dyr forbindelse. Fx. en mobil i udlandet. Denne mulighed overruler I jo fuldstændigt ved at indsætte links til *meget* store billeder.

Nu ved jeg godt, at det billede du linker til, Egon, blot er et eksempel. Men det er også et godt eksempel på, hvordan man ikke skal gøre :wink: Man kan jo ikke se billedet, uden at skulle scrolle op og ned. Ingen af mine browsere resizer billedet - så den synlige del af billedet er begrænset af bredden af tekstfeltet. For at kunne se hele billedet, skal jeg trække nit browservindue ud, så det fylder begge mine skærme. :shock: Men det kan naturligvis være en opsætningsfejl hos mig - har du nogen forslag?

Der er ikke skrevet nogen steder, hvad formålet med billeder i et forum er. Men her er min opfattelse: Forummet er ikke en displaycase for flotte billede i fuld opløsning, det er der andre værktøjer, der er bedre egnet til. Så for mig drejer det sig om at vise billeder, som understøtter og udbygger det, der står i teksten. Og det kan sagtens gøres med billeder, der ikke er i fuld opløsning/kvalitet.

Når det er sagt, kan vi jo godt prøve at justere lidt på grænserne for vedhæftede billeder, som pt. er 128KB og 500x1000. Disse tal er historiske og jeg ved ikke hvorfor de er valgt - eller også kan jeg bare ikke huske det :oops: Det er især filstørrelsen, jeg er lidt bekymret for - ikke af hensyn til diskplads, men mere fordi jeg faktisk ikke ved, hvad min netudbyder har som begrænsning for den månedlige trafik. Måske skulle jeg spørge dem ad, det plejer bare at være vanskeligt at få et kvalificeret svar på den slags ting.

Nu har jeg prøvet at fjerne x-y begrænsningen og sætte max. filstørrelsen til 512KB. Så lad os prøve det i en periode. Men prøv at holde billederne så små, som muligt. Og husk, at 80% kvalitet i kompressionen på et jpg-billede som regel er rigeligt til en webside som denne.
Morituri te salutant

henrik

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 3/3/2015 kl. 17:10

Jeg tænkte nok, du havde glemt det, Henrik! :lol: Nu har der så også været temmelig meget andet på DOK's hjemmeside, du har skulle lave, så det er forståeligt nok!

Når man vil sætte billederne ind fra Flickr, så får man forskellige muligheder, her valgte jeg den oprindelige størrelse, måske også for at vise, at det nok ikke er en god ide. Det er ikke altid, jeg uddyber mine små "pædagogiske forsøg". Men dette fortæller jo på sin helt egen måde, hvorfor de skal begrænses til at kunne vises i deres helhed på skærmen. :wink:

Jeg mente, at størrelserne var begrænset til 520 x 800 pixels, men skidt, det skal ikke skille os ad. :D 512 KB er pæne store billeder, hvor mange ekstra servere kan "webhotellet" mon have plads til? :lol:
Mvh Egon

Besvar