Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

krøllede blade

Skriv her, hvis din plante er blevet inficeret med en eller anden form for utøj eller bare ikke vil trives.
Besvar
Linestissen

krøllede blade

Indlæg af Linestissen » 29/12/2015 kl. 06:19

Hej

Hvad er der i vejen med min orkidé. Den har i alt den tid jeg har haft den været super fin og trives som de andre, men siden jeg flyttede er bladene begyndt at krølle på den. Jeg vander den med jævne mellemrum som jeg altid har gjort.
Håber der er nogle der har et svar på hvorfor så den kan blive pæn igen og jeg kan nyde de gule blomster den kommer med.

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: krøllede blade

Indlæg af Egon K P » 30/12/2015 kl. 16:00

Hej Line.

Jeg formoder, det er en Phalaenopsis, du har stående, dem med de store brede blade. Som i linket.

https://www.google.dk/search?q=Phalaeno ... BwIQsAQIHA

De krøllede blade kunne måske tyde på manglende rødder inde i potten. I så fald får den ikke det vand, du giver den. Prøv at tjek, om der er levedygtige rødder i potten. Manglende rødder kan skyldes overvanding, eller at pottemediet måske er for nedbrudt, så holder det meget mere på vandet, med evt. råd til følge.

Er der koldere i vindueskarmen, efter du er flyttet, så kan det også være derfor, Phal. tåler ikke at stå ved temperaturer under 18° C for længe af gangen. Selvom du har 20-21° i stuen, kan der sagtens være 12-15° i vindueskarmen.

Det kan også være en anden slægt, så taler vi måske om harmonika-blade, det skyldes ofte for lav luftfugtighed. Er det ikke en Phal. så tag et billede og sæt ind i tråden! Eller, du har måske et billede af blomsterne, det kunne også hjælpe på en løsning af problemet.
Mvh Egon

Linestissen

Re: krøllede blade

Indlæg af Linestissen » 6/1/2016 kl. 06:17

Tak for svaret Egon

Ja, det er netop en Phalaenopsis. Jeg har tjekket rødderne og nu forstår jeg bedre hvorfor den så sådan ud, for jeg kunne lige umiddelbart ikke se en eneste rød, som ikke var rådnet, så den måtte desværre ud.
Kulden kunne næsten ikke passe da der også står 2 andre i samme vindueskarm som har det helt fint.

Jeg takker endnu en gang for svaret og nu fik jeg opklaret mysteriet :)

Besvar