Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Er min nye phalaenopsis syg?

Skriv her, hvis din plante er blevet inficeret med en eller anden form for utøj eller bare ikke vil trives.
Besvar
Phalaenopsisen

Er min nye phalaenopsis syg?

Indlæg af Phalaenopsisen » 21/1/2017 kl. 15:04

Hej

Jeg har i mange år haft phalaenopsis orchideer i mange varianter, både botaniske og supermarkeds versionen. For et par dage siden modtog jeg en orchide jeg havde købt i Holland med pakkeposten, og den havde desværre ligget i en pakke med fugt på bladene og samtidig været udsat for lidt kulde så øverste blad var frostskadet en smule, dog ikke noget der ville gøre planten ikke overlever.

Det der så er sket igår, er at dette blad der har været udsat for fugt + kulde er begyndt at få en masse små hvide prikker, også på de steder af bladet der ikke umiddelbart har taget skade af frosten.

Jeg har vedhæftet et billede af det, og vil derfor høre jer om i kan give en forklaring, er det blot frosten der har ødelagt bladet og endnu vigtigere, kan det smitte da den jo står sammen med min samling.

På forhånd tak

Phalaenopsisen

Re: Er min nye phalaenopsis syg?

Indlæg af Phalaenopsisen » 21/1/2017 kl. 15:09

Billede
Vedhæftede filer
image.jpeg
Syg
image.jpeg (94.04 KiB) Vist 1379 gange

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 22/1/2017 kl. 17:21

Velkommen til forumet.

Det der med pakkepost om vinteren er ikke nogen god ide, men det har du vist opdaget. Selv med GLS fra Tyskland duer det ikke, for det tyske postvæsen ejer det tyske GLS, og de har lavet en aftale med Postnord, så alle tyske GLS-pakker bliver afleveret i Taulov til pakketerminalen, får sat Postnord etiketter på og overgår fra GLS' tracking-system til Postnords. Man betaler €10 ekstra for at få leveret pakken med bil, men i stedet for ligger den så i en cykeltaske i op til 9 timer, før dagen er til ende for postbudet og pakken er afleveret.

Phalaenopsis er tropiske planter, der ikke for godt tåler temperaturer under 18° C og slet ikke under 15° i længere tid. Mange Phalaenopsis sælges fra borde nær yderdørene i supermarkederne, de mister som regel hurtigt blomsterne eller dør.

Og du antyder, at din plante har ligget nær frysepunktet, det kan i sig selv ødelægge planten, uden den behøver at have fået frost.

Jeg frygter for, at bladene vil rådne på den, om det evt. er små skimmelsvampe, der er ved at bryde gennem bladene, kan jeg ikke se, men hvis ikke det er noget, der bevæger sig, så kan det sagtens være svamp.

Afhængig af, hvilken svamp der er tale om, så kan det sagtens smitte fra en plante til en anden, hvis de rører ved hinanden, og den anden er fugtig. Men svampe spredes jo også med sporer, der er mikroskopiske små, så de vil derfor også kunne sprede sig fra en angrebet plante til andre vindueskarme. Det nye blad ser i mine øjne ud til at være sort i spidsen, er det også noget, der er kommet efter hjemkomsten? Sorte blade der også er fugtige/bløde kan være angrebet af en aggressiv rådsvamp, som hurtigt kan sprede sig til andre planter, hvis de har fugt på bladene. Der vil i så fald være en kraftig ammoniak-stank fra det sorte på bladene, som ikke mindst vil kunne "duftes" fra fingrene, hvis man mærker på bladet. Et det sorte tørt og ikke lugter, så er det nok "bare" noget vissent på bladet.

Har du et rum uden andre planter, kan du jo sætte den derind, ikke under 15° C i vindueskarmen, og så kan du se, hvad det udvikler sig til. Men bladet med de hvide pletter på ser også ud til at have nogle lettere brungrønne områder/striber langs kanten, det kunne også være fordi bladet er ved at rådne.

Hvis du finder ud af, hvad det er for nogle hvide prikker, så må du meget gerne skrive det i denne tråd, så andre kan bruge det fremadrettet!

Held og lykke med planten!
Mvh Egon

Phalaenopsisen

Indlæg af Phalaenopsisen » 24/1/2017 kl. 10:27

Hej Egon

Tak for dit svar

Desværre har jeg erfaret det du også nævner, nemlig at man betaler en bondegård for at få en pakke leveret med pakkeposten, men at den så alligevel ender på postruten med det almindelige postbud, hvor den ligger i kulde i adskillige timer. Postdanmarks service er simpelthen så ringe, og hvis det er muligt vælger jeg altid GLS eller UPS da de håndterer pakker meget bedre.

Hvordan min plante har haft det under transporten er jo ekstremt svært at sige, men desværre var potten meget våd ved afsendelse hvorfor der var dug/kondens på bladene da jeg pakkede orchideen ud, hvilket jeg af erfaring ved er slemt kombineret med lave temperaturer.

Nu har jeg observeret bladet et par dage yderligere, og bestemt mig igår for at bladet var for skadet hvorfor jeg har skåret det forsigtigt af planten. De brune/mørkegrønne pletter på bladet var i denne periode også blevet yderligere mørke, på vej mod at visne/rådne. Resten af planten har dog ikke antydningen af en hvid plet, så det må antages at bladet jeg postede et billede af er skadet af kulde, og derfor er blevet inficeret med en eller anden form for svamp eller råd mens det stadig delvist levede. Det lille nye blad vokser og er kun vissent i toppen, højst sandsynligt af samme grund som det andet blad døde men det nye der kommer op er perfekt og friskt så det ser ud til den lille plante har overlevet :)

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 24/1/2017 kl. 11:37

Tak for opdateringen.

Hvis du køber planter i Tyskland, så hjælper det dig ikke, at du vælger GLS, for alle deres pakker ender hos Postnord. Formentligt en aftale mellem det tyske postvæsen og Postnord. Er det en stor pakke, så kommer den frem i bil, ellers er det i cykeltasken, og den pakker de om morgenen til hele dagen, som er op til 9 timer.

Godt at høre, at resten af planten ser ud til at trives. Hvis du vil købe planter hjem i vinterhalvåret, så skal du huske at tænke 5-8 dage frem i Danmark med temperaturen, men også de dage frem, som sælgeren vil bruge til at sende i i afsenderlandet. De kan sagtens have frost, selvom vi har plusgrader. Ikke alle sælgere har bil, hvis man fx køber planterne på ebay.

Men held og lykke med plantens fremtid.
Mvh Egon

Besvar