Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Væksthuset Århus 21 maj?

Kender du til et orkide relateret arrangement så skriv om det her, så kan det jo være at andre bliver inspirerede til at deltage.
Besvar
Tove
Geografisk sted: Horsens

Væksthuset Århus 21 maj?

Indlæg af Tove » 1/5/2017 kl. 11:16

Hej - Er der nogen der ved, om der vil være salg af orkidéer i Væksthuset som sidste år, når der holdes plantemarked den 21 maj i den botaniske have i Århus?
Hilsen Tove

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Væksthuset Århus 21 maj?

Indlæg af Egon K P » 1/5/2017 kl. 16:59

Hej Tove.

Vi ved det ikke endnu. Måske bliver det afgjort til mødet i morgen aften, måske afgøres det først endeligt på tirsdag i næste uge, hvor der er bestyrelsesmøde i JOK. Hvis, bliver det "kun" Jydsk Orchide Klub, der stiller op derinde. Men der er frilandsorkideer til salg udenfor, det kan jeg næsten love dig 100%.
Mvh Egon

Tove

Indlæg af Tove » 1/5/2017 kl. 18:38

Det håber jeg da, I beslutter jer for så. Fik nogle fine orkidéer sidste år, bla. et par fine dendrobium fra lautoria gruppen, det kan godt være lidt svært at finde dem til salg..... frilandsorkideerne er min mands afdeling, han lever højt på plantemarkeder her i foråret...
Hilsen Tove

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 1/5/2017 kl. 20:33

Latouria sectionen er spændende. Helt sikkert.

Jeg tror, du handlede med mig sidste år, mens Jan var ude og kigge efter spændende planter hos de andre handlende. :P Så først måtte vi vente på Jan, og derefter på din mand. :wink:
Mvh Egon

Tove

Indlæg af Tove » 1/5/2017 kl. 22:46

Ja - godt husket Egon :D ... Jeg købte også en Paph. thaianum, som lige nu står på spring..
Mistede desværre den ene dendrobium i vinter, men den anden har det fint..
Hilsen Tove

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 2/5/2017 kl. 02:08

Jeg kunne godt huske din Paphiopedilum thaianum.

Jeg har også en i blomst lige nu, en fantastisk smuk lille plante. Men det ved du jo godt, da du jo havde søgt efter den plante sidste år.
Vedhæftede filer
Paphiopedilum thaianum Iamwir., (2006) 18-04-17 7410.jpg
Paphiopedilum thaianum Iamwir., (2006) 18-04-17 7410.jpg (56.05 KiB) Vist 1161 gange
Mvh Egon

Tove

Indlæg af Tove » 2/5/2017 kl. 16:18

Det er min første blomstring på thaianum ...... er meget spændt og det går SÅ langsomt. Mit køb af netop denne var ren impuls, jeg kendte den faktisk ikke i forvejen, men den ville med. Jeg har i en FB gruppe fået oplyst, at Paph. thaianum og Paph. niveum er samme art, som sælges under to navne, var du klar over det? Jeg har også niveum, som da godt nok minder om den men er større i både blomst og blade....
Hilsen Tove

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 2/5/2017 kl. 16:59

De to arter ligner hinanden meget, men denne har små røde pletter i bunden af læben. Denne er meget mindre end Paph. niveum. Både fanen og de to petaler er smallere på denne. Til gengæld kommer læben til at virke større på denne her. Staminodiet er forskelligt på dem, og denne er grøn i midten af det, Paph. niveum er gul. Det ér to forskellige arter, selv ifølge Kew. :wink:

http://apps.kew.org/wcsp/synonomy.do?name_id=147203

http://apps.kew.org/wcsp/namedetail.do?name_id=347767

http://www.orchidspecies.com/paphniveum.htm

http://www.orchidspecies.com/paphthaianum.htm
Mvh Egon

Tove

Indlæg af Tove » 2/5/2017 kl. 18:55

Det var bla. også det med de røde prikker, som jeg synes var meget anderledes udover størrelsen...
Men det bliver måske stadig diskuteret - det var en meget garvet orkidédyrker (Han er vist stadig med i dette forum), der gjorde mig opmærksom på, at det I virkeligheden er den samme og henviste til "thaianum was known for ages as a very poor form of niveum, I følge AOS"
Hilsen Tove

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 3/5/2017 kl. 02:16

Den første Paphiopedilum thaianum, der blev fundet, var i en orkidesamling. Den var formentligt blevet solgt som Paph. niveum. Dengang troede man, at det var en lille version af Paph. niveum. Men i dag har man fundet så mange forskelle mellem de to, at det er berettiget at kalde dem for to arter.

Til orkidemødet tirsdag var begge planter repræsenteret. På billedet kan Paphiopedilum thaianum ses til venstre.

Der var forøvrigt snak om væksthusene, dukker vi op, så bliver det kun med en udstilling, ikke med salg af planter.
Vedhæftede filer
Paphiopedilum thaianum & Paph. niveum 02-05-17 8495.jpg
Paphiopedilum thaianum & Paph. niveum 02-05-17 8495.jpg (93.8 KiB) Vist 1149 gange
Mvh Egon

Tove

Indlæg af Tove » 3/5/2017 kl. 20:33

Tusind tak for nyttig info omkring disse 2 Paph's og ikke mindst fotoet - sjovt at se dem sammen...
Blev jo også klogere på købemulighed i Århus, så må jeg på jagt efter de dendrobium andre steder :)
Hilsen Tove

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 3/5/2017 kl. 22:09

Det ser ikke umiddelbart ud til, at Brandorff Orchide har Latouria sektionen, hvis det stadigvæk er dem, du går efter. Ellers har de meget andet.

http://www.brandorfforchide.com/categor ... category=9

Hans har en i den sektion, det er Dendrobium spectabile.

https://orchidegartneriet.dk/dendrobium ... abile.html
Mvh Egon

Besvar