Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Skade dyr

Skriv her, hvis din plante er blevet inficeret med en eller anden form for utøj eller bare ikke vil trives.
Besvar
glenn_24
Geografisk sted: vestsjælland

Skade dyr

Indlæg af glenn_24 » 26/1/2018 kl. 23:36

Jeg har efter en grundig gennemgang af mine orkideer har jeg med lup og lys fundet nogle rødbrune/brune små dyr på undersiden af bladene

Søger derfor desperat om hjælp da nogle af planterne betyder meget for mig da de kommer for en afdød ven af familien og ville aldrig kunne erstattes
håber i kan hjælpe mig

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Skade dyr

Indlæg af Egon K P » 27/1/2018 kl. 03:59

Hej Glenn.

Jeg var lidt i tvivl, om jeg havde fået mig et nyt virus forleden, derfor turde jeg ikke logge ind og besvare dit spørgsmål.

Men her er så et nyt fra dig. Har du mulighed for at fotografere dem? Hvor store er de? 1 mm, 3 mm eller...?

Kan du tælle benene på dem. Det har stor betydning for, hvor i dyreriget vi skal kigge? 6 ben, så er det et insekt, 8 ben, og det er en mide.

Er der et tyndt spind i bladhjørnerne, og er der ligesom et sølvagtigt skær på undersiden af bladene, med små mørke prikker rundt omkring, så er det formentligt spindemider.

Sidder de helt stille, er runde og flade, så er det muligvis skjoldlus. Men et billede samt størrelsen på dem ville hjælpe meget.

Måske kan insektsæbe hjælpe på dem, men husk at skylle det af igen efter 5-10 minutter, da det kan lukke spalteåbningerne på bladenes underside, og så kvæles planten. Ellers kan man komme langt med et fugtigt stykke køkkenpapir med lunken sulfovand på.
Mvh Egon

glenn_24

Indlæg af glenn_24 » 27/1/2018 kl. 10:28

Hej Egon

Med hensyn til størrelsen er de meget meget små jeg kan intet se med mindre jeg bruger lup.

Af hensyn til ben vil jeg lige prøve og finde en kraftigere lup.

Ingen tegn på spindemider eller svamp

Her har jeg taget et billede gennem en lup og det er millimeter du kan se på en tommestok

Billede

glenn_24

Indlæg af glenn_24 » 27/1/2018 kl. 10:28

Hej Egon

Med hensyn til størrelsen er de meget meget små jeg kan intet se med mindre jeg bruger lup.

Af hensyn til ben vil jeg lige prøve og finde en kraftigere lup.

Ingen tegn på spindemider eller svamp

Her har jeg taget et billede gennem en lup og det er millimeter du kan se på en tommestok

Billede

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 27/1/2018 kl. 12:20

OK, du er op imod spindemider. Og dem du ser, der er røde, er overvintrende hunner.

Her kan du læse lidt om dem, og hvad du gør ved dem. Den ekstra rengøring omkring planterne er lettere at henvise til end beskrive.

https://www.bolius.dk/hvordan-fjerner-d ... ider-2220/

http://www.nyttedyr.dk/skadevolder/spindemider.aspx

Og her er lidt om de rovmider, man kan købe mod dem. Bor du i Aarhus eller København, kan du henvende dig direkte til Borregaard/BioPlant, og købe dem direkte af dem uden de skal sendes i vinterkulden. Men de skal formentligt først skaffes hjem her i vinterhalvåret.

http://www.nyttedyr.dk/produkt/rovmider.aspx

Vær opmærksom på, at bladglans ligesom insektsæbe kan lukke for spalteåbningerne på planterne, så det skal også vaskes af igen efter nogle minutter. Bladglans skader efter sigende bladenes overflade, og efterlader planterne med svækkede blade, som er meget nemmere at angribe for stikkende insekter og mider. Endnu en god grund til at fjerne det hurtigt igen. Begge typer kvæler de små dyr, så når de har "hostet" færdigt :D , så af med produktet igen. Var det nu billige Phalaenopsis hybrider uden affektionsværdi, så vil de fleste smide planterne ud og efter en omgang rengøring starte op igen.

Miderne kan sagtens være på planterne i lang tid, uden man ser noget til deres skader, hvis luftfugtigheden er høj, eller planterne er blevet oversprøjtet med vand i sommerhalvåret. Det holder dem nede i antal, så angrebet ikke ses.

Som der også står om dem, er de tit luftbårne, så de kan komme ind via et åbent vindue fra en busk udenfor eller en nabo, som har dem, og lufter ud. Visse planter som efeu virker næsten som en magnet på dem, så har du andre planter, kan de også sagtens være inficerede af miderne.

En stor del af miderne kan fjernes ved at holde planterne ind under bruseren eller vandhanen med lunkent vand. Det vand, der rammer bladene, må ikke falde ned i potten, så kravler de bare op igen. Det skal skylles ud med det samme, og håndvasken/brusenichen skal efterfølgende skylles/vaskes godt for dyr, der ellers kan krave væk og starte op på ny.

Jeg håber, du bliver dem kvit.
Mvh Egon

glenn_24

Indlæg af glenn_24 » 27/1/2018 kl. 14:14

Tusind Tak for hjælpen jeg vil straks sætte i gang..

Besvar