Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

En leverandør fra the states

Har du et godt link til en hjemmeside, der handler om orkideer, så del den med os andre her.
Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

En leverandør fra the states

Indlæg af Sus » 13/9/2007 kl. 00:18

Hejsa alle

Jeg har efter jeg har siddet og googlet en del væltet ind over denne side gang på gang og er stadig helt tosset med det de viser/har.

Så nu tænkte jeg at jeg ville lufte den for jer andre orkidetosser og så se om ikke der var stemning for en overtagelse af dem der har det til at sende en mega forsendelse til os :) de har MONSTER røde Phal. hybrider MED navn til 50 $ og over. Men det ser seriøst og meget fornuftigt ud...virker en smule privat og hyggeligt men det kan vi jo godt lide ik.

Så min tanke er at i lige lure siden af, forelsker jer i et par stykker i ikke kan leve foruden :D og så kunne vi jo samle sammen og bestille i flok :D på den måde tror jeg de nok ville sige ja om ikke andet så til blomsterløse planter. Men aner intet om forsendelses tid mm. ved blot at jeg fik en misser hjem fra USA tog det ca. 10 timer i alt. og det kostede da også lidt i fragt...men er vi mange til at dele denne blir det nok ikke så slemt.

Jeg har om ikke én, så 10 farvoritter :D mener i øvrigt at US$ pt. står til en 5 kr. hvis nogen skulle være meget i tvivl :)

nåh skulle jeg ikke få smidt det link ind ????? :D

http://www.phoenixorchids.com/
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

lasse1987
Geografisk sted: Odense

Indlæg af lasse1987 » 13/9/2007 kl. 01:37

hejsa, sys de ser lidt dyre ud, og de har jo primært kun phaler:P men der er en tysk forhandler som er ret billig der hedder http://www.shop.schwerter-orchideenzucht.de/ og en der hedder http://www.orchideenshop.de/ . de er noget billigere med fragt og vi skal ikk betale for cites;) og så har de et mere spændende udvalg og vi kan få dem sendt meget hurtigere:D hvad siger folk til det? jeg sys i hvert fald det lyder som en ret god ide:D måske man kan få noget mængde rabat ved dem;)
venlig hilsen Lasse

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 13/9/2007 kl. 17:00

Bare lige, for at konkretisere lidt omkring importer, så skal man have Cites-papirer på stort set alle orkideer, de fleste hybrider er dog undtaget, hvis de kommer ind over grænsen. Grænsen er i dette tilfælde EU's ydre grænse, så indenfor EU skal plantedirektoratet ikke kontaktes. Så er de jo allerede kommet indenfor grænsen med papirerne på et eller andet tidspunkt. Plantedirektoratets papirarbejde kostede sidste år for ikke moms-berettigede mennesker ca. 800 kroner pr import, så er der diverse papirer i eksportlandet, som de tager noget for, det fremgår af deres hjemmeside, og så er der portoen.

Normalt skal planterne tjekkes i Kastrup Lafthavn af Plantedirektoratet, hvor diverse toldpapirer så skal udfyldes, og kan man ikke gennemskue de mange spørgsmål om toldsatser, koder mm, så vil det sikkert kræve brug af en speditør, og det koster 5-800 kroner hver gang. Så vil man importere orkideer, som er Cites-berettigede, så vil det kræve en kæmpe ordre, for at det hænger sammen økonomisk. Så er der jo dem, der overtaler en eksportør til at sende planterne uden papirer, men så risikerer han at miste sin eksporttilladelse, og planterne vil blive beslaglagt, hvis de rutinemæssigt opdages.

Men drejer det sig om Phal-hybrider, så skal de nok ikke indberettes til plantedirektoratet, hvilket også nedsætter den tid, som hele importen tager. Men som regel kommer ventetiden fra eksportlandet, hvor ventetider på et halvt år fra afsendelse af listen ikke er unormalt.

Så det er ikke for at skræmme nogen, men sådan en import kan blive en langtrækker og en dyr omgang, hvis det er Cites-omfattede planter.

Mvh Egon.

lasse1987

Indlæg af lasse1987 » 13/9/2007 kl. 17:24

ja lige præcis egon, derfor det ville mere smart hvis man fandt en forhandler i eu, nemmest fra tyskland, hvor det også plejer at være gode planter, så hvis der er interesse for det, kunne det godt lade sig gøre;)
venlig hilsen Lasse

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 13/9/2007 kl. 18:35

Men det er da en god ide med en fælles ordre, så kan man dele portoen, men kun hvis man ikke bor for langt fra hinanden.

Og rigtigt meget fint er jo allerede at finde indenfor EU's grænser, så hvorfor importere? På orchidwire.com kan man finde links til rigtig mange orkide sælgere fra de forskellige lande. Meget systematisk og overskueligt, hvis altså ikke der var så mange sider at gå igennem,
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 13/9/2007 kl. 19:04

Se, så glemte jeg jo lige, at der ikke findes nogle regler uden undtagelser. For, selvfølgelig kan man godt importere Cites-planter fra lande udenfor EU uden at kontakte Plantedirektoratet, og uden det er ulovligt.

Det er såre enkelt. Man finder en orkideudstilling af en vis størrelse, som har mange udstillere fra hele verden. Det skal være en udstilling i et EU-land, og så finder man ud af, hvilke orkide-gartnerier der dukker op til den pågældende udstilling. Så går man baglæns i systemet, finder det pågældende gartneri's salgsliste, og hvis den er interessant, så kontakter man gartneriet for at høre, om de vil tage en bestilling med til udstillerlandet, så sørger de for, at planterne kommer ind i EU, de klarer diverse Cites-papirer, og når først planterne er kommet lovligt indenfor EU's-grænser, så kan han gå på posthuset med pakken, og sende den som almindelig pakkepost, så kommer disse Cites-orkideer lige til døren. Men, det skulle selvfølgelig ikke være nødvendigt at nævne blandt så kvikke hoveder som i dette forum, men alligevel. Ikke noget med denne type importer om vinteren, da de så fryser ihjel på vejen.

Gartneriet skal så have deres porto dækket, og de vil ofte opkræve et yderligere gebyr, til at dække diverse udgifter, tidsforbrug og lignende, men det vil være billigere end gennem Plantedirektoratet, forudsat, at I ikke skal have flere hundrede planter hjem på en gang, så er den normale procedure måske den billigste.

Mvh Egon.

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 13/9/2007 kl. 20:11

øv også :( nu havde jeg ellers fået et fornuftigt svar fra dem...med den foklaring du kommer med der Egon...de sender nemlig ikke planter uden for US men sælger dem gerne til en mellemhandler der så sender dem videre... Så det vilel ike være helt umuligt på den måde hvis de nu solgte til en forhandler der allerede har styr på sine papire inde for EU og vi så fik dem derfra...

Men så er prisen jo nok også en noget anden :( det er ellers surt for de har virkeligt røde phal. hybrider...postkasserøde og blodrøde og rosenrøde virkeligt kapow røde. uden hvide/pink/gule kanter pletter i bladene...og de har phal. hybrider med helt mørkelilla blade...suk...

Jeg har ikke set phal. planter nogen andre steder der kan hamle op med de her knald røde farver...
MVH Sus

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 14/9/2007 kl. 00:16

Jeg er stærk tilhænger af den nemme løsning, nemlig at bestille via en forhandler (røber ikke, hvilken); selvfølgelig planter inden for EU.
Det er ligesom akvariefisk, de kan også hjemtages på særbestilling.

Iben
Geografisk sted: Århus N.
Kontakt:

Indlæg af Iben » 14/9/2007 kl. 10:47

Kære Sus

Jeg synes, det er en rigtig god idé med en fælles import. For mit vedkommende vil jeg foretrække en forhandler i Europa for at slippe for CITES og besvær.

Lasses forslag til forhandlere ser spændende ud. Jeg vil i hvert fald gerne være med, hvis det bliver til noget. Jeg bor godt nok i Jylland, men kommer tit til Sjælland. Hvis jeg havde bil på tidspunktet, ville jeg også gerne afhente planter for andre interesserede jyder.

Men godt initiativ, Sus.

Mvh Iben

Iben
Kontakt:

Indlæg af Iben » 14/9/2007 kl. 10:48

Forresten, lige en ny idé. Hvis importen bliver til noget, kunne man argumentere for samlet levering til Fyn; så er der stort set vel lige langt for alle ift afhentning af bestilte planter.

Iben

lasse1987

Indlæg af lasse1987 » 14/9/2007 kl. 11:46

det var faktisk en god ide iben:P nu bor jeg jo selv på fyn lige i midten stort set:P om de så kunne blive sendt til min adresse kan vi altid finde ud af;) så der er vel bare at lave nogle bestillingslister og så overføre pengene til en vi bestemmer som selv er med i importen og så betaler han dem og de sender dem til ham(måske min adresse) og ¨så kan folk bare komme at hente dem, og jeg skal selvf sørge for at de bliver passet godt mens de er her;)
venlig hilsen Lasse

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 14/9/2007 kl. 15:26

Ja så kunne vi jo se om ikke vi kunne købe vore daglivarer på samme måde, så skal vi hurtigt få gjort kål på den "grimme" danske handelsstand
Mvh
Lars

Iben
Kontakt:

Indlæg af Iben » 14/9/2007 kl. 15:45

Kære Lars

Jeg tror ikke, der er nogen her, der ønsker at slippe af med de udmærkede orkidéforhandlere, herunder dig selv. I er jo årsagen til, at vi kan købe gode og spændende planter fra et stort og varieret udvalg indenfor Danmarks grænser. Både Sus og jeg har købt gode planter hos dig, men man kan jo have lyst til af og til at prøve noget andet.

Jeg havde da gerne hørt dit perspektiv på sagen i stedet for en - med al respekt - lidt bitter kommentar, der som regel ikke fører til en konstruktiv eller interessant diskussion.

Egentlig var jeg herinde for at foreslå, at vi kunne gå sammen til dig og foreslå en af dine hollandske importer, såfremt vi var nok, og du havde lyst til at deltage. Dér er jo et imponerende udvalg af planter til bestilling. Men i stedet blev det til denne kommentar til dit indlæg.

Mvh Iben

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 14/9/2007 kl. 15:51

Lars

Det var nu ikke sådan ment :( jeg er skam mere end glad for de planter jeg har fra dig...ikke noget der. Jeg glæder mig da også meget til de næste jeg allerede har bestilt hos dig... Ser især frem til den der dufter af lakrids og den der ligner en elefant i blomsten :D

Jeg køber da også planter i kvikly når noget der er okey byder sig :wink:
MVH Sus

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 14/9/2007 kl. 17:12

Lige lidt til eftertanke: når jeg beder fiskehandleren om at hjemtage VF Nannostomus mortenthaleri, så er der ingen købetvang af de dyre kræ, hvis det nu viser sig, at det er noget skravl. De kan jo også dø under den lange transporttid til DK, og det koster mig ikke en klejne.
Hvis jeg beder en orkidéforhandler om at hjemtage en speciel plante, så gælder ovenstående lige så vel.
Hvis jeg er selv- eller medimportør, skal jeg til gengælde slippe slanterne, selv om planten/fisken er skravlet eller dør.

Besvar